lördag 5 april 2008

Vargar på Kolmården

På våg mot varg hänget
Här står de och väntar på oss

Gulp! På väg in...
Robert kämpar på tappert
Johan var poppis
Inte så farligt som det ser ut måste jag säga
Jessica ser lugn ut
Den här killen kan klia
Spännande grejer du har
Som sagt han kan klia och gosa
Jag skulle vilja smaka på dina dom där grejern
myyysssigggt
hääärligt

Malin: I morse hoppade vi in ibilen och iväg vi for till Kolmården. I bilen var jag Jessica Robert och Micke. Vi skulle träffas upp med resten av gänget utanför för att i samlad trupp åka upp till VARGHÄNGET. Hur häftigt som helst!!!! Våran guide Tonnie berättade att innan man går in så måste man ta av sig mössa mobil och annat som de kan bråka om eller rent av norpa. Gulp!! Han sade att det är bra att kolla en extra gång i fickorna så att man inte har hundgodis... jag hade min ena ficka full proppad med godis som jag snabbt gjorde mig av med. Robert som fortfarande går på kryckor fick tipset att hålla i dem hårt och hoppas att de inte skulle sno dem. Det var med lite oroliga steg vi gick upp mot ingången. När jag tittade upp mot staketet så såg jag att det stod två enormt stora vargar och tittade på oss. Jag tyckte just då att de verkade hungriga... Det var någon som sade att de skulle få mat på eftermiddagen idag??? Vet inte om det var sant. Vi fick gå in och sätta oss på huk eller sätta oss på en sten så att de fick hälsa på oss ordentligt först av allt!! De inger en otrolig respekt när de kommer emot en och pussar en i ansiktet. Micke blev poppis, han kliade och goosade väldigt bra. Robert kunde man pussa på plus att han hade intressanta kryckor. En tjej igruppen var så intressan att två av vargarna hade en liten morrande uppgörelse om henne ca 2millimeter från hennes ansikte. Det slutade med att de knuffade till henne så att hon föll bakåt. Det var mäktigt men det var aldrig någon fara. De har full koll!!! Närmare än så har kommer man inte hundarnas ursprung. Vargarna på Kolmården är uppfödda på nappflaska för att de ska lita på sin mänskligar alpha hane. En av vargarna hade gått bort hastigt för ca 1 månad sedan. Han hade fel på hjärtat. Just det de var ca 8:a år. De fyra som var kvar letade och hoppades fortfarande att han skulle komma tillbaka. Två av vargarna hade under denna månad haft en låång uppgörelse om vem som ska bli lägst i rang och vem som skulle bli mobboffer. Jag tycke att det lät taksigt men det är ju så det fungerar i naturen. När de är så här gamla så accepterar de inte att det kommer in en ny i flocken. Vargarna hade till och med sagt ifrån att det inte ville ha nya skötare. De är tre och en halv som kan gå in i hänget. De andra får se efter vargarna från utsidan av staketet eller gå in utan skötar tröja men inte ensam då... Visst är det häftigt. Johan (Fria Hundar) som hade ordnat denna kurs hade även varit inne hos de unga vargarna. De är 2år. Där inne hade det varit mer liv och bus hopp och lek. Jag skulle vilja gå in där med. Hos de äldre så kände jag efter bara en liten stund ett otroligt lugn. Jag ville bara sitta där och studera dem se hur de kommuniserade med varandra. Det räckte med en blick från alpha vargen så slutade två av vargarna att bråka " sluta tjafsa vi har gäster" kändes det som han sade "aaa just det glömde det" sade de andra två. Vi fick vara inne i hänget alldeles för liten stund.På vägen hem så var vi såååå mentalt slut allihop att vi knappt orkade prata om denna otroligt stora och häftiga upplevelse. Ruf Leah och Dexter var hemma hos oss. Dennis och Mia passade bustrollen. De hande haft en underbar dag i solen på tomten. Jag tror att vi alla somnar ovaggade ikväll...

1 kommentar:

Ozzy sa...

Åh vad härligt! Vilken upplevelse det måste ha varit! Blandade med lite rädsla kan jag tro.. jag menar vargar är ju inte något man har kring sig varje dag... :D

Kramelikram